G8D - Metoda Global 8D

Global 8D (G8D) - poznaj doskonałą metodę rozwiązywania problemów opracowaną przez Ford Motor Company.

Zbigniew Huber
4 min
G8D - Metoda Global 8D

Wprowadzenie

Global 8D (G8D) to opracowana przez Ford Motor Company metoda rozwiązywania problemów. Ta metoda doskonale sprawdza się w przypadku złożonych problemów, które wymagają szybkiej reakcji, dogłębnego zrozumienia przyczyn, podjęcia działań korygujących oraz zapobiegania nawrotom problemu w przyszłości.

Idea 8D

Przeczytaj artykuł Metoda 8D, aby zapoznać się z ideą 8D, jej historią oraz obecnie stosowanymi standardami.

Wizja i misja G8D

Podręcznik "Global 8D Reference Guide" podaje:
"The vision of G8D is to implement a common, worldwide problem-solving process for Ford Motor Company and its suppliers. The mission of G8D is to provide a common process that defines and resolves problems effectively and prevents their recurrence."[1]

W wolnym tłumaczeniu:
"Wizją G8D jest wdrożenie wspólnego, ogólnoświatowego procesu rozwiązywania problemów dla Ford Motor Company i jej dostawców. Misją G8D jest dostarczenie wspólnego procesu, który skutecznie definiuje i rozwiązuje problemy oraz zapobiega ich nawrotom".

Global 8D (G8D)

Globalna metoda 8D składa się z następujących dyscyplin[1]:

  • D0: Przygotowanie do G8D. Gdy pojawi się symptom, oceń, czy metoda G8D może być zastosowana, czy nie. Czasami problem jest relatywnie prosty, może być rozwiązany przez jedną osobę itp. Wtedy nie ma sensu uruchamiać całego procesu G8D. Prosta akcja korygująca może być wystarczająca. Jeżeli jednak uruchomienie procesu G8D jest uzasadnione, to w ramach D0 może być konieczne wprowadzenie działań natychmiastowych (ERA), aby chronić klienta przed skutkami problemu.
  • D1: Powołanie zespołu. Zbierz mały zespół osób z wiedzą o procesie i/lub produkcie, uprawnieniami oraz niezbędnymi umiejętnościami technicznymi do rozwiązania problemu. Upewnij się, że zespół ma uprawnienia do wdrażania działań korygujących i zapobiegawczych. Wyznacz lidera zespołu (ang. Team Leader) i osobę przewodniczącą (ang. Champion).
  • D2: Opis problemu. Opisz problem tak, aby przedstawić go w mierzalnych kategoriach. Użyj np. metody 5W2H oraz Is/Is-Not, aby ustalić, co, gdzie, kiedy i jak duży jest ten problem, a także gdzie go nie ma.
  • D3: Tymczasowe działania zabezpieczające (ICA). Zidentyfikuj, potwierdź i wdroż tymczasowe działania zabezpieczające (ICA), aby chronić klientów wewnętrznych i zewnętrznych przed skutkami problemu. Utrzymuj ICA aż do momentu znalezienia trwałego rozwiązania. Upewnij się, że te środki są skuteczne.
  • D4: Ustalenie i weryfikacja przyczyny źródłowej oraz punktu ucieczki. Zidentyfikuj potencjalne przyczyny problemu i ustal, która najdokładniej wyjaśnia problem. To jest tzw. "przyczyna źródłowa" (ang. Root cause). Następnie ustal punkt w procesie, w którym problem powinien zostać wykryty, ale został pominięty. To jest tzw. "punkt ucieczki" (ang. Escape point). Sprawdź, czy wybrana przyczyna jest rzeczywistą przyczyną źródłową problemu.
  • D5: Wybór i weryfikacja trwałych działań korygujących (PCA). Zidentyfikuj najskuteczniejsze Trwałe Działanie Korygujące (PCA), aby wyeliminować wpływ przyczyny źródłowej. Ponownie oceń punkt ucieczki, biorąc pod uwagę PCA. Upewnij się, że PCA, po wdrożeniu, będzie skuteczne i nie doprowadzi do niepożądanych efektów.
  • D6: Wdrożenie trwałych działań korygujących (PCA). Wdróż wybrane Trwałe Działania Korygujące (PCA), aby rozwiązać przyczynę źródłową i wzmocnić system kontroli w punkcie ucieczki. Potwierdź skuteczność tych środków i stale monitoruj ich długoterminowe wyniki. Usuń ICA (D3) po zweryfikowaniu PCA.
  • D7: Zapobieganie ponownemu wystąpieniu. Przeanalizuj i udoskonal system jakości (polityki, procedury, wytyczne itp.) w celu zapobiegania nawrotom problemów. Udokumentuj techniczne lekcje wyniesione z procesu (analizy FMEA, plany kontroli, zasady projektowe itp.).
  • D8: Zamknięcie działań i uznanie dla zespołu. Podsumuj działania. Podziel się zdobytą wiedzą techniczną. Doceń zespół oraz poszczególnych członków.

Raport G8D

Raport G8D to dokument podsumowujący proces rozwiązywania problemu. Zawiera sekcje odpowiadające każdej z dyscyplin od D0 do D8. Raport G8D jest często powiązany z innymi dokumentami, takimi jak: wyniki analiz i badań, rezultaty testów itp.

Raport G8D jest także formalnym zapisem z podjętych działań korygujących oraz jest popularnym dokumentem w komunikacji z klientem lub innymi stronami zainteresowanymi.

Narzędzia jakości

Podczas rozwiązywania problemów wg G8D pomocne może być stosowanie narzędzi jakości takich jak:

Uwagi

W ramach działań może być podjęta decyzja o naprawie wyrobów niezgodnych. W takim przypadku warto zapoznać się z pojęciami przeróbka i naprawa, aby zminimalizować ryzyko ewentualnych nieporozumień z klientami lub dostawcami.

Podczas 7D należy sprawdzić, czy analiza PFMEA lub plan kontroli wymagają aktualizacji.

Podsumowanie

Metoda G8D jest świetnym narzędziem do doskonalenia jakości. Dzięki niej zespoły mogą skutecznie identyfikować przyczyny źródłowe i rozwiązywać problemy. Ważnym aspektem jest zrozumienie metody Global 8D oraz jej różnic względem innych wersji 8D takich jak "VDA Volume 8D" lub "AESQ RM13000".

Z mojego doświadczenia wynika, że opis problemu (D2) jest kluczowy w dalszej analizie. Rozwiązywanie nieprawidłowo opisanych problemów kosztowało mnie dużo czasu i zasobów. Gorąco polecam użycie narzędzi 5W2H lub Is/Is-Not, aby lepiej zrozumieć problem.

Identyfikacja przyczyny źródłowej (D4) to kolejna "trudna" dyscyplina. Wymaga metodycznego i otwartego podejścia, doskonałego zrozumienia aspektów technicznych oraz metod diagnostycznych. Polecam zapoznanie się z różnymi metodami analizy przyczyn źródłowych.

Zrozumienie i praktyczne zastosowanie metody G8D jest nie tylko ważne, ale wręcz kluczowe dla skutecznej pracy inżyniera.

Przypisy

  1. Ford Motor Company, "Global 8D Reference Guide," 2004.
TOC

Poznaj wszystkie artykuły

Wejdź na pełną listę profesjonalnych artykułów dla inżynierów.

Lista artykułów